Retro

Jag har så smått förälskat mig i danska Småfolks fina barnkläder. De har färgglada, roliga retromönster som sticker ut lite i jämförelse med standardutbudet av barnkläder som finns på de större klädkedjorna som ex H&M. Jag gillar att de gör kläder som passar både för killar och tjejer. Unisex är bra. Tycker det är så tråkigt att gå på ex H&M där allt är så strikt uppdelat i flick- och pojkläder med rosaglittrigt Hello Kittytryck för tjejer och blåa eller murrigt mörka färger med monstertrucktryck för killar. Skillnaden blir allt tydligare nu när man går upp i storlek från baby till barn. På Lindex baby finns mycket fint som fungerar som unisex men så fort det går upp till och över stl 86 så blir kläderna direkt himla klassiskt pojkiga eller tjejiga. Trist.

Det enda tråkiga med kläder från Småfolk och liknande märken (Ej Sikke Lej, Plastisock, Katvig, Molo, Po.p, Me and I, Novastar etc) är priset. Jag tycker inte det känns ok att betala runt 250 kr för en tröja till nån som växer som ogräs. Det betalar jag ju knappt när jag köper kläder till mig själv 🙂 Däremot har jag fyndat en del på rea och köpt via Tradera samt liknande till lillfisen. En del har ni redan sett på kort i bloggen som ex den fina tröjan i gulorange med geparder på. Spelar ingen roll att det är begagnat för kvaliteten på de plagg jag fått hem har varit outstanding. Så mjuka och sköna och dessutom blir Dexter himla fin i dem tycker jag. Det känns även bra att handla begagnat för att på nåt sätt kunna bidra till att påverka konsumtionssamhället vi lever i. Fast å andra sidan, hade jag haft pengarna så hade jag lätt shoppat varenda fina grej jag kunde till mitt lilla hjärta, oavsett om det var nytt eller begagnat så kanske lite hyckleri från min sida 😛

Till något helt annat. Jag försöker förtvivlat tänka bort snöovädret utanför fönstret. Det går sisådär. Jag som börjat känna hopp om vår. Tji fick jag och alla andra.

Kommentera

