Tålamodsprövande

Dexter har sen ett tag tillbaka klivit rätt in i nån form av ett års trots, vilket milt uttryckt kan vara väldigt påfrestande och tålamodsprövande.

Min snälla, glada lilla kille spårar med jämna mellanrum ur totalt, främst när han inte får som han vill (oavsett om han inte ens vet vad han vill egentligen). Det där med att upptäcka den egna viljan är visst inte alltid så lätt. Knasbarnet kastar sig handlöst bakåt och skriker när det inte går riktigt som han tänkt sig. Jag försöker ta ett djupt andetag och behålla lugnet medan jag tänker på att det är en naturlig del i utvecklingen men ibland är det svårt. Blöj- och klädbyte är ingen lek, speciellt inte vid läggdags när han är trött också.

Just nu är han dock världens underbaraste lillfis. Sitter på golvet och leker med en av sina skor medan han pratar för sig själv. Jag är en aningen trött mamma eftersom Dexter bestämde sig för att vakna vid 05:13. Efter mycket om och men lyckades jag få honom att somna om igen för en stund. Han vaknade igen sen när Fredrik gick.

Kommentera

