Gårdagens operation

Jag hade, av förklarliga skäl, lite svårt att sova natten till igår, så 5 på morgonen när klockan ringde var jag inte pggast i kommun.  5:30 väckte jag dagens huvudperson medan Fredrik hämtade bilen och 10 min senare var vi på väg till Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg. Dexter chockade till och var vaken hela vägen in, han kollade på ”laasbiiil” (lastbilar) och var nöjd. 6:45 hade vi fått tid, när de öppnar och vi var på plats strax innan precis när sköterskan kom och låste upp 🙂

Det började med sjuksköterskan skulle stryka på emblakräm (bedövningssalva) på hans händer och fötter för att kunna sätta in kanyl sen för narkosen. Dexter var inte helt nöjd över detta, främst tror jag att han opponerade sig mot att bli fasthållen. Bandage skulle sättas över plåstret de satt över salvan men det gick inte att göra på handen för han ryckte bara bort det. Dexter blev dock snabbt glad och nöjd igen och hade fullt upp med att utforska väntrummet och alla leksaker. Vi fick en säng på ett rum och ställde in alla våra saker. Sen var det dags att sätt på Dexter sjukhuskläder, en rock som såg ut som en säckklänning på honom, samt att peta i smärtstillande. En supp voltaren och massa flytande alvedon.

Efter mera bus i väntrummet och utforskande av hela lokalerna så var det då dags för narkosen. En av oss fick följa med in. Fredrik tog på sig grön skyddsrock och ”mössa” för att sen sitta med Dexter i knät när de gav narkos. Sen var det bara för oss att vänta. Vi ombads att gå iväg och ta en fika eller nåt och infades om att det skulle ta minst 1 1/2 timme så vi traskade ner till entrén och fiket där. Att vänta är aldrig roligt och speciellt inte under såna omständigheter. Efter 1 1/2 timme gick vi upp och satt oss i väntrummet. Läkaren som genomfört operationen kom ut efter ca 15-20 min och berättade att operationen gått bra. Vi fick veta att de hittat den andra testikeln undangömd nånstans i ljumsken och att den var frisk och fin. Sädesledaren såg också bra ut men däremot var blodkärlen till den för korta och därför kunde de inte flytta ner testikeln i pungen nu utan vi kommer få komma tillbaka för ytterligare en operation om 6 månader.  Ca 10 min senare fick vi äntligen gå in till honom på uppvaket. Där fick vi turas om att sitta, de hade bara plats för en i taget. Först satt jag där i 20 min och väntade på att plutten skulle vakna ur narkosen. Sen kom Fredrik och avlöste mig. 20 min senare gick jag in igen och då hade Dexter nyss vaknat. Han satt/låg i Fredriks knä och sög på en hallonisglass och var helt groggy. Det tog dock inte lång stund innan han började prata om ”laasbiil” igen 🙂 Vi fick gå in på rummet där Dexter satt i sängen, kollade på barnkanalen och sög på en flaska välling i en halv evighet. Sen plockade jag fram en burk russin vilket uppskattades kan jag lova 😀

Efter mys framför tv:n och tittande genom fönstret på bilar och den lastbil som faktiskt stod parkerad utanför fick Dexter myror i rumpan och började springa runt på avdelningen. Han var värsta energiknippet. Det var svårt att tro att han var nyopererad. Vi blev efter ett tag ombedda att försöka få honom ta det lite lugnt för att vila magen och såren. Lättare sagt än gjort kan jag lova 😀

Efter mycket om och men fick vi i honom lite mer smärtstillande och sköterskan tog bort kanylen ur foten. Dexter sa upprepat högt och tydligt ”aj” när hon gjorde det. Han softade en stund till framför tv:n och drack lite smoothie men sen var det fullt ös igen. Fredrik och jag väntade på att han skulle kissa så vi kunde åka hem. Båda två började bli ordentligt trött och hungriga vid det laget. Vid 15-tiden kom äntligen det efterlängtade kisset och vi kunde dra ur sista kanylen, packa ihop och åka hem. Väl i bilen tog det inte lång stund innan Dexter slocknade, lilla hjärtat. Vi var utsvultna och trötta så matlagning var inte aktuellt utan körde förbi Burger King när vi var i Borås igen.

Världens bästa farmor och farfar kikade förbi en stund efter att vi landat hemma. De hade med en present till Dexter,små leksakstraktorer! Fatta att skrutten blev glad! Det i kombination med att vi fått hem dvd:n ”Stora maskiner” gjorde hans kväll kan jag säga.

One response to “Gårdagens operation

  • elliebubban

    Inte skära i lilla bubben. Blir lessen i ögat. Men skönt att det gick så bra.

    Förresten fick jag skäll av Jouni för jag har inte berättat om operationen och han har inte läst om den på din blogg, så när han läste på fejjan att Dexter var på operation så hade han blivit jätteorolig och jag fick förklara… och be om ursäkt för jag inte informerat honom 🙂

Kommentera

